Archiv Přemysla Pittra a Olgy Fierzové
Bez lásky, bez lidskosti, bez soucítění člověka s člověkem nic neobstojí.
Přemysl Pitter

Seminář pro pedagogy – Metodická podpora ve vzdělávání k toleranci a humanitě

Dne 21. 10. 2025 se uskutečnil již třetí ročník akreditovaného vzdělávacího programu pro učitele, který připravilo Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského. Seminář byl zaměřen na témata holocaustu, tolerance, humanity a prevenci extremismu a antisemitismu.

Účastníkům byly představeny možnosti práce s archiváliemi, výtvarnými a literárními díly nebo dokumentárními záznamy výpovědí přeživších holocaustu, které mohou být využity ve výuce a kromě upevnění znalostí z historie mohou pomáhat rozvíjet čtenářskou gramotnost nebo estetickou výchovu.

Během semináře lektoři odkrývali dusivou atmosféru protektorátních restrikcí, které postupně významně omezovaly nejen svobodu a důstojnost obyvatelstva, ale stály život i tisíce židovských spoluobčanů. Účastníkům byla představena také činnost významného humanisty Přemysla Pittra, který se angažoval v pomoci dětem židovským i německým během poválečné „akce zámky“. Došlo i na praktická doporučení, jak využít umělecké výpovědi přeživších holocaustu – ať už se jedná o literární zpracování, nebo o reprodukce výtvarných děl.

Odpolední část semináře představila soudobou literaturu pro děti a mládež v oblastech humanity, svobody, válek, holocaustu a odporu proti tyranii. Praktická část se zaměřila na didaktické intervence při práci s knihou v rámci čtenářských dílen, ve výuce dějepisu, výchovy k občanství, občanského a společenskovědního základu a při činnosti čtenářských klubů.

Veškeré podklady, o kterých se na semináři hovořilo, mohou zájemci nalézt na vzdělávacím webu na stránkách pitter.eu pod tímto odkazem: https://pitter.npmk.gov.cz/sites/pitter.npmk.cz/files/edukacni%20web/index.html

 

Z hodnocení účastníků:

„Pro mne jsou to cenné nápady pro inspiraci.“

„Dobré tipy na literaturu a odkazy.“

© Národní pedagigické muzeum a knihovna J. A. Komenského 2013–2025